9 augusti 2017

António Zambujo till Sverige


I september har fadosångaren António Zambujo två konserter i Sverige, den 29 september klockan 19 i Göteborgs konserthus och den 30 september klockan 19 i Stockholms konserthus. Så här beskrivs Zambujo i informationen kring konserterna:

”António Zambujo tillhör den nya generationen av portugisiska fadoartister och har på senare år skördat stora framgångar världen över. Genom samarbeten med artister som Chet Baker, João Gilberto och Tom Waits har han vidgat gränserna för fadon och på sitt eget unika sätt integrerat element av jazz, folkmusik och bossa nova. 
   António Zambujo föddes i Beja, Alentejo (södra Portugal) 1975. Under uppväxten upptäckte han den traditionella sången Cante Alentejano som snabbt blev en av hans starkaste influenser. Runt 8 års ålder upptäckte António fadon och blev snabbt förälskad i fadoikoner som Amália Rodrigues, Alfredo Marceneiro, Maria Teresa de Noronha och João Ferreira Rosa.
   Vid 16 år ålder vann han en regional fadotävling och den professionella karriären började på allvar när den berömda portugisiska gitarristen och kompositören Mário Pacheco uppmanade honom att sjunga i hans Clube de Fado i Lissabon. Under fyra års tid turnerade António flitigt runt om i Portugal med Clube de Fado och nådde stora framgångar.”

António Zambujo har sällskap av Ricardo Cruz, kontrabas, Bernardo Couto, portugisisk gitarr, José Miguel Conde, klarinett, João Moreira, trumpet, samt Marcos Alves, slagverk.

António Zambujos första album heter O Mesmo Fado (SPA), som jag lite fritt översätter till ”samma gamla fado”. Dock är det inte samma gamla fado som Zambujo har bjudit på i fortsättningen. Han har en ”modern” framtoning och rör sig gärna i fadons utkanter. Han är inte ensam om att närma sig brasiliansk musik eller folkmusik från hemregionen Alentejo, men gör det mer än de flesta. Ofta experimenterar han med udda arrangemang och instrument om normalt inte hör hemma i fadon, vilket också framgår av musikerna som följer med till Sverige – klarinett, trumpet och slagverk är inga vanliga fadoinstrument. Dessutom är hans sångsätt ovanligt. Medan många sångartister sjunger med energi och går i närkamp med orden, har António Zambujo ett sångsätt som är mycket avspänt och till och med kan uppfattas som sävligt, lojt. Han har en behaglig röst och ett ledigt scenuppträdande.

António Zambujo har sjungit i Sverige tidigare. Säkert har han sin publik i vårt land, och han är givetvis välkommen tillbaka. Det vore också roligt om konsertarrangörer upptäckte och tog hit några av de andra ledande manliga sångartisterna inom dagens fado, som till exempel Pedro Moutinho, Gonçalo Salgueiro eller Ricardo Ribeiro.

Här är ett smakprov på António Zambujos musik:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar